A digitális kompetencia az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges nyolc kulcskompetencia egyike és alapvető fontosságú az egyre növekvő mértékben digitalizálódó társadalomban való részvételhez. Nemzetközi felmérések és a tudományos irodalom felhívja azonban arra a figyelmet, hogy sokan hiányos digitális képességekkel rendelkeznek.
A digitális kompetenciák öt területe:
- Információ gyűjtése, felhasználása, tárolása;
- Digitális, internet alapú kommunikáció;
- Digitális tartalmak létrehozatala;
- Problémamegoldás, gyakorlati alkalmazás;
- IKT biztonság.
Az oktatásban megfigyelhető, hogy egyre több digitális eszköz válik elérhetővé az iskolákban, egyre inkább törekszenek ezeket az eszközöket bevonni és nem kitiltani az órákról. Egyes tanulók számára már teljesen természetes dolog, hogy az órán különböző eszközöket használnak a tanuláshoz, de nem szabad megfeledkezni azokról az esetekről sem, ahol erre nincs lehetőség. A Nemzeti alaptanterv is kihangsúlyozza, hogy ez egy nagyon összetett kompetencia, amely rengeteg készséget, ismeretet és képességet igényel. A digitális kompetencia egy másik fontos eleme az alkalmazkodás.A mai világ gyors tempóját figyelembe véve, érdemes néhány dolgot fontolóra venni, annak érdekében, hogy megértsük ennek a kompetenciának a fontosságát:
- 5 évente a létező szakmák 5%-a kicserélődik
- Az infokommunikációs technológiai ismeretek nélkül űzhető szakmák száma 2 évente 5%-kal csökken
- Az alapvető IKT ismeretek nélkül űzhető szakmák jövedelemtermelő képessége a minimálbér körül mozog
- A megtanult szakmai ismeretek 10 év alatt elévülnek
- A munkavállaláshoz kapcsolódó ismeretek mennyisége az Interneten 2 évente 32-szeresére nő
- Az Internet kapcsolatok száma évente megduplázódik
- Az elérhető sávszélesség folyamatosan emelkedik
Ha a NAT-ban megkeressük a digitális kompetenciára vonatkozó részt a következőket olvashatjuk:
-Az IKT alatt a hozzáférhetővé tett "tartalmak magabiztos, kritikus és etikus használatát" értjük,
-Amelyek olyan tevékenységeken és készségeken keresztül valósulnak meg, mint "az információ felismerése (azonosítása), visszakeresése, értékelése, tárolása, el állítása, bemutatása és cseréje; digitális tartalomalkotás és -megosztás, továbbá kommunikációs együttműködés az interneten keresztül."
¹: Nemzeti Alaptanterv, 2012 (LINK)
²: Nemzeti Alaptanterv tervezete, 2018 (LINK)
Angol-francia szakpárral, úgy érzem az internet rengetek lehetőséget kínál. Az interneten különböző csoportok tagja lehetek, ahol tanárok mesélnek eddigi tapasztalataikról, nekik mi vált be és mi nem. Sok anyag is elérhető, de ezek sok esetben szerzői jog által védettek, annak ellenére, hogy nyilvánosak. Annak ellenére, hogy sok esetben a diákok elég magabiztosnak tűnnek az internet használata közben, sok esetben sajnos nem rendelkeznek a megfelelő kompetenciákkal annak érdekében, hogy például eldöntsék, hogy az adott oldal használható-e, mint egy forrás, mennyire igazak a leírtak, nem feltétlenül gondolkodnak kritikusan. 21. századi tanárként tehát igyekeznünk kell folyamatosan fejleszteni magunkat, nem elég az egyszer megtanult dolgokat alkalmazni egész pályafutásunk során, hiszen lehet egy jóval hatékonyabb módszer is született azóta, ami a gyerekek száméra is élvezetesebb lehet.